Trip to Sarawak Part I

Assalamualaikum w.b.t.

Seperti yg di janjikan dalam entri sebelum ni, aku dah bagitao korang yg aku akan ceritakan aktiviti aktiviti yg aku buat di Sarawak. Trip ni selama 3 hari 2 malam bermula hari jumaat hingga ahad yg lepas. Di sebabkan trip bermula pada hari jumaat, jadi kitorang terpaksa bertolak dari Teluk Intan, Perak ke KLIA pada waktu petang; iaitu selepas solat jumaat.

Sesampai je kat KLIA, aku teruja tahap babun punya. Maklum lah itew tak pernah sampai kat KLIA lagi. What a sad life huh? Tapi tahap teruja babun aku tak la tunjuk depan depan, dalam hati je terujanya. Malu lah orang tahu kita tak pernah sampai sana lagi. Hahah. Kemudian kena bagi IC. Amik tiket. Bagi beg. Check itu ini. Tali pinggang kena bukak bla bla bla dan kena tunggu flight sampai.


Ini lah tiket aku. Feeling sangat lepas dapat tiket tu. Hahah k batak.


Aku dapat seat kat tepi orang lalu lalang tu. Bukan tepi tingkap tapi heh.. biarlah waktu malam. Apa nak heran kau nampak apa je kat luar tingkap tu kan? Gelap gelita! Padahal dalam hati tengah jealous gila. Muehehe.

Meh sini aku cerita perasaan aku masa dalam flight.. Sebelum kapal terbang tu gerak, aku rasa gila babi excited dan takut tahap gila punya lah. Lepas tu dia akan jalan slow slow. Bapak aku yg duduk kat sit belakang cakap, dia nak panaskan enjin. Agak lama jugak lah dia panaskan enjin sampai takut aku boleh hilang. But bila kapten kapal tu press minyak ke apa aku taktao, kapal terbang tu akan gerak laju gila. Korang akan rasa fligh tu gegar dan.. bila dia naik ke udara.. korang boleh rasa perut korang jantung apa semua organ rasa nak tercabut! Hahah. Mak saudara yg ada kat sit sebelah aku genggam kaki dia kuat kuat. Haha serius lawak gila. Phew. Tapi yelah kalau cerita je mana cukup, korang kena experienced sendiri rasa naik flight. Serius macam roller coaster tapi ni lagi pfffst. Yeah macam macam aku fikir, sayap dia patah lah. Meletop lah. Gila tak gila?


Alhamdulillah flight sampai 12 lebih pagi di Sarawak. Kemudian kitorang bergerak ke HarbourView Hotel. Jam pulak menunjukkan pukul 1 pagi. Masing- masing dah mengantok. Lepas dapat kad bilik terus naik. Kemas sikit sikit terus tidur sebab besoknya kena bangun awal.



Ini gambar hotel. Aku taktao kat mana tulisan kat bangunan tu jadi aku tangkap je lah gambar tisu.

Aktiviti pagi tu kitorang shopping ke Serikin. You know.. apa yg aku fikirkan Serikin tu shopping complex. So aku berniat dan bercita- cita nak beli sweater dan kasut. Tapi Serikin yg sebenarnya ialah..


Yeah ni lah Serikin. Shopping complex sangat uolls. Masa kitorang pergi dalam 10 lebih. Sepatutnya waktu pagi masih sejuk dan nyaman. Tapi nope. Serius panas terik gila masa turun dari bas tu. Sesampai je sumorang pi beli topi. Memang kedai topi tu untong gila. Pelancong yg datang confirm akan beli topi lepas turun dari bas. Boleh buat bisnes macam ni.



Dalam panas- panas tu jenjalan lah jugak. Beli itu beli ini. Tapi aku hanya beli souvenir utk orang je. Aku tak beli apa apa utk diri aku. Langsung k? Langsung tak beli apa apa utk diri sendiri. Jadi aku beli 2 helai baju dan 5 keychain. Tapi 1 keychain aku dah amik so tinggal 4. Oh kira yg keychain tu aku beli utk aku lah. Jadi lah ada 1 barang utk buat kenang kenangan di Sarawak. Lol.

Lepas 2 jam shopping kat Serikin, kitorang bergerak utk makan tengah hari.


Inamas Cafe. Boleh lah sedap jugak. Sumorang tengah lapar waktu tu, semuanya sedap. Hahah.

Lepas habis makan ingatkan balik ke hotel dulu baru teruskan aktiviti petang tu. Tapi tak. Dengan peluh dekat Serikin tadi.. badan yg melekit lekit kitorang terus jugak utk aktiviti pada petang tu.



Jadi lepas habis makan kitorang bergerak ke Kilang Pasu Yong Huat Heng. Btw korang nampak tak gambar yg pertama tu ada kalimah Allah kat awan tu. Ada nampak tak?


Takde apa sangat yg kitorang buat dalam kilang ni sebab masa ni pembuatan pasu tu tak di jalankan. So kitorang just masuk kat dalam kedai dan tengok pasu yg telah siap. Mana yg nak beli belilah. Mana yg tak nak tu tengok tengok je pasu yg ada kat situ. Ada yg duduk dalam kedai, ada yg duduk dalam bas.

Selesai je membeli pasu, kitorang balik ke hotel. Dalam pukul 3 lebih macam tu dah sampai. Masing masing penat. Lepas mandi terus tidor memandangkan takde apa apa aktiviti lepas tu.


Malam tu pulak dinner kat TopSpot Seafood.


Serius memang ramai gila orang kat kedai makan ni. Aku taktahu nak cakap kedai makan atau medan makan sebab besar gila tempat tu. Tengok je lah manusia manusia yg ada kat situ kan. Kebanyakannya orang cina dan omputeh.


Ini antara lauk yg aku tangkap. Masih ada lagi 4 lauk yg aku tak tangkap. Serius tak payah makan nasi dah boleh kenyang. Yg macam sup tu ialah sup sirip ikan yu. Yeah sedap tu memang sedap tapi tak masuk dengan perut aku yg comel comel ni. Aku tak mampu nak makan sebab ada rasa lendir lendir. Seriously yucks.

A/pon memang satu hari yg memenatkan. Well, thank you sebab sudi baca entri yg panjang berjela ni sampai habis. Nantikan sambungan part II pulak okay? Selamat malam.

No comments: