Selamat Hari Raya Eid Ul-Adha

Assalamualaikum.
384316_2552406266088_762293088_n_large
Merenung kembali jejak- jejak sirah para nabi, perayaan ini lebih sinonim dengan kisah Nabi Ibrahim a.s dengan anaknya, Nabi Ismail a.s. Terdapat 3 peristiwa penting yg boleh di kutip daripada catatan sirah ini.

 Pertama. Peristiwa Siti Hajar dan anaknya, Nabi Ismail a.s di perintahkan oleh Allah supaya Nabi Ibrahim meninggalkan mereka di satu kawasan padang pasir yg tandus.

 Kedua. Ujian Allah ke atas Nabi Ibrahim a.s untuk menyembelih anaknya sendiri, Nabi Ismail a.s yg berakhir dengan penyembelihan seekor kambing biri- biri sebagai pengganti anaknya. Peristiwa ini menunjukkan betapa patuhnya Nabi Ismail a.s dalam memenuhi arahan yg di berikan oleh Allah tanpa rasa ragu mahupun curiga:

Nabi Ismail a.s berkata: "Hai bapaku, kerjakanlah apa yg telah di perintahkan kepadamu, insyaAllah kamu akan mendapatiku termasuk orang- orang yg sabar." {As- Shafaat: 102}

 Ketiga. Pembinaan semula Kaabah oleh kedua- dua nabi Allah yg mulia ini.

Berikutan daripada ketiga- tiga peristiwa inilah, saban tahun ketika merayakan hari raya Aidiladha.. umat Islam akan menyembelih binatang-binatang korban lalu mengagih-agihkannya kepada golongan yang kurang bernasib-baik seperti orang miskin, anak yatim, orang Islam yang sedang ditimpa musibah dan lain-lain.

Maka dari itu, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Eid Ul-Adha kepada semua umat Islam.
Sincerely: Bubu 

No comments: