Wajarkah cinta ini di teruskan atau di tinggalkan?

Assalamualaikum.
5590289296_4b8a48cabf_z_large

Cinta sememangnya akan datang tanpa kita sedar dan ada kalanya tidak pernah kita rancang. Namun, Allah telah menganugerahkan kita akal untuk memikirkan yang mana baik dan tidak baik. Dalam situasi ini, korang di beri dua pilihan iaitu pilihan pertama; cinta tersebut mungkin boleh di teruskan sebab si dia masih menaruh harapan pada korang dan dalam masa yg sama, hubungan si dia dan sahabat korang mungkin akan berakhir. Tapi, jangan menangguk di air yang keruh. Biar ia datang dengan sendirinya tanpa perlu di rancang dan di paksa.

Manakala, pilihan kedua; pula korang harus meninggalkan dan membuang segala rasa cinta korang andai si dia begitu menyayangi sahabat korang dan hubungan diaorang tak pernah ada masalah. Memang tak mudah untuk kita melupakan orang yang kita sayangi. Namun demi menjaga persahabatan, korang harus berkorban demi persahabatan tersebut dan harus kuat untuk melakukannya.

1- Jangan contact dengan si dia lagi. Tapi kalau si dia yang contact korang, seboleh-bolehnya, elak kan daripada bercakap terlalu lama. Hanya bercakap dengan si dia tentang perkara yang perlu sahaja.

2- Cuba renggangkan sedikit demi sedikit jarak di antara korang dengan si dia. Lakukan cara tersebut dengan secara tidak langsung supaya tiada yang sedar tentang perubahan tersebut.

3- Berikan pelbagai alasan apabila si dia ajak korang keluar.

4- Cari teman baru untuk mengalihkan segera pandangan dan cinta korang pada si dia.

5- Sibukkan diri korang dengan pelbagai aktiviti. Tak kisah la apa- apa aktiviti sekalipun asalkan korang boleh mem'busy'kan diri dari memikirkan pasal si dia.

6- Elakkan daripada bersendirian. Ini kerana, apabila korang sunyi.. ia akan membuatkan korang mengingat kembali kenangan- kenangan manis bersama si dia. Cuba cari teman untuk berborak atau melakukan sesuatu.

7- Sekiranya kawan korang dan si dia bertengkar, elakkan diri korang dari menjadi orang tengah atau pendengar setia untuk si dia.

8- Buka minda luas- luas dan katakan pada diri sendiri, masih ramai lagi lelaki/ perempuan kat luar sana.

9- Bersihkan hati dan buang segala rasa dengki, iri hati, cemburu dan segala bagai perasaan yang negatif dari diri. Bila jiwa kita bersih, insyaAllah kita tidak akan tergamak untuk melakukan sesuatu yang boleh menyakitkan hati orang lain terutama si dia.

10- Cuba tempatkan diri korang di posisi sahabat korang. Mesti korang akan rasa sedih bila korang dapat tahu yang sahabat korang dan orang yang di sayangi mengkhianati kesetiaan dan kasih sayang korangkan? Think carefully dlm membuat apa- apa keputusan :)
Sincerely: Bubu