Petua Menangani Stress

Assalamualaikum.

Setiap manusia yang normal mesti pernah mengalami stress. Tak kira la diaorang tu seorang pekerja yg profesional ke, guru ke, suri rumah ke dan murid sekalipun. Kita semua tidak akan terlepas dari stress. Bagi yang dah biasa berhadapan dengan stress, kemungkinan besar diaorang mampu nak tangani stress tersebut dengan mudah.

Stress berpunca dari sifat semula jadi yang tidak stabil. Contohnya; bersangka buruk, terlalu mendesak, tidak mahu menerima teguran dan sebagainya. Untuk menghindarkan dari perkara tersebut, kita perlu menangani stress dengan bijak. FYI, stress akan menjadikan diri kita tertekan, jiwa tak tenteram dan tindakan yang kita lakukan tidak rasional. Pada masa yg sama akan timbul perasaan marah, dendam, geram, lemah dan hilang keyakinan diri.

1- Senyum
Pada kebiasaannya, kalau orang yg tengah marah ni, mesti diaorang akan buat memek muka yang menjelikkan betul tak? Kalau muka tu cantik xpe la jugak kan? Tak pasal- pasal orang kat sekeliling korang akan terasa yg korang tengah marah kat diaorang. Eh apa ayat keling aku ni -,-' Apa salahnya kalau korang senyum. Lagipun, senyumkan satu sedekah :)

2- Bertenang
Sikap yg paling baik apabila menghadapi stress ialah dengan tenangkan diri korang terlebih dahulu. Jangan terburu-buru dalam membuat sesuatu tindakan. Masa emosi korang tak stabil, setiap tindakan yg korang buat akan menimbulkan masalah sebab masa tu korang tak boleh nak fikir mana satu yg baik, mana satu yg buruk. So, langkah bijak utk menangani stress ialah dengan tenangkan diri terlebih dahulu.

3- Memaafkan
Korang perlu cuba untuk memaafkan kesalahan seseorang bila diaorang ada buat salah dengan korang. Semua orang tahu kan, setiap manusia tidak akan terlepas dari membuat kesilapan. Sedangkan Nabi ampunkan umat, ni kan pulak kita. Kan?

4- Ceriakan diri
Korang kena ceriakan diri korang dengan melakukan apa- apa aktiviti yang boleh buat korang gembira. Contohnya; melalak dalam bilik air, tulis something kat blog, ambil gambar sambil buat memek muka yg gedik dan apa- apa je lah. K semua contoh tu tak munasabah. Korang fikir la sendiri eh?

5- Luahkan
Cuba luahkan apa yang korang pedamkan selama ni. Mungkin korang boleh luahkan kat dalam blog. Kepada sesiapa yg takde blog tu, korang find someone utk korang luahkan. But make sure, luahkan dekat orang yg korang percaya je, okay? And paling mudah, Allah sentiasa ada dengan kita. Why not korang luahkan kat Allah? Dia sentiasa ada dengan kita tak kira la waktu kita senang atau susah.

6- Berserah kepada Allah
Korang perlu yakin dan percaya dengan takdir Allah. Allah tidak akan memberikan sesuatu yg buruk kepada hamba- Nya. Andai kita redha dengan ketentuannya, In Shaa Allah masalah atau stress kita akan hilang. Bagi orang Islam, carilah Allah kalau korang ada masalah sebab Allah satu- satunya tempat yg paling baik untuk korang luahkan. Mengadu kepadaNya, berdoa kepadaNya. But! Jangan la time ada masalah je baru cari, time senang pon kena jugak berdoa.

Lastly, kepada sesiapa yang tengah ada masalah sekarang ni.. korang boleh la cuba- cuba mengaplikasikan sikit petua- petua kat atas ni supaya masalah korang boleh hilang. In Shaa Allah. A/pon, selamat mencuba. K assalamualaikum.
Sincerely: Bubu 

10 comments:

nick dot anis said...

kalau stress i akan senyum...

Bubu said...

good gurl :)

ehaminnie said...

nice tips, bubu :)
if ezma stresskan...ezma tido!
seriously xP haha
but im a hyper kid tu yg org
x taw ezma stress ke x :))

Bubu said...

ouh, macam tu eh ?
terlebih makan gula ke hape ni ?
Haha :P kidding je.
Btw, me too..
lepas habis menangis, terus tidow :)

Simple Gurlzz said...

wah so good tips. . .nk tnye kalo kite xleyh maakan owng tuh cmna nk lmbutkan aty kita sndri tuk maafkan owng tuh?huhu. . .

Bubu said...

Err, okay.. saya cuba utk jawab soalan awak w/pon saya bukanlah kaunselor atau pembimbing rakan sebaya. For me, awak perlu tenangkan diri dulu. Macam yg dah cakap kat atas tu, awak boleh mintak petunjuk dari Allah. InsyaAllah awak akan dapat jawapannya. Harap jawapan ini membantu :)

Simple Gurlzz said...

yaa. . .thx 4 ur tips k. . .

Bubu said...

Okay simple gurlz :)

Anonymous said...

thanks bubu ;)

Bubu said...

Most welcome miss Jajee ;)